Friday, June 26, 2009

Ahlan WaSahlan....




Assalamualaikum wrth brth...






Ahlan WaSahlan kami ucapkan kepada bakal-bakal pendidik yang baru melangkah ke alam baru yang lebih mencabar dan mendewasakan antunna... InsyaAllah. Tertegaknya blog ini bukanlah sekadar memenuhi ruang-ruang kosong dalam dunia blogger malah lebih dahsyat dari itu, yakni untuk sama-sama kita memantapkan lagi tarbiyah yang semakin lama semakin luntur walaupun masih ada sisa-sisanya, namun jika tidak digilap kembali dan di suburkan dengan baja ilmu pastinya benih yang disemai akan kekal menjadi benih sahajalah. Adapun jika benih itu tumbuh, ianya mungkin seketika cuma dan akhirnya layu dan penyudahnya mati. Hati yang mati tidak akan mampu menerima tarbiyah dengan baik, malah mungkin menolak tarbiyah tersebut.










'Hati Yang Bersih Ibarat Nur Yang Memancar, dimiliki Oleh Insan Yang Benar-benar Meletakkan Allah dihadapan, Malaikat di kiri Kanan dan Matlamat Islam disekelilingnya, Hati Yang Paling Allah Kasihi Ialah Hati Yang Paling Lembut Terhadap Saudaranya, Paling Bersih dalam Keyakinannya dan Paling Cekal dalam Beragama....' dari Saidina 'Ali r.a.

Pun begitu, kelayakan akademik bukanlah ciri utama kecemerlangan seorang pendidik itu semata-mata, sebaliknya yang diutamakan adalah kecemerlangan dalam membentuk diri menjadi hamba Allah yang hebat dari segala aspek terutama dalam menuju ke alam baqa'( kekal). Ilmu yang bermanfaat mampu merubah seseorang yang jahil kepada a'lim, hina dipandang mulia sesuai dengan firman Allah yang bermaksud :


''Allah mengangkat darjat orang yang beriman dan golongan yang berilmu pengetahuan dan Allah amat mengetahui apa yang kamu kerjakan''.(al-Mujadalah : 11)



Ayat diatas jelas menunjukkan bahawa betapa pentingnya ilmu yang bermanfaat sehingga Allah mengangkat darjat mereka yang berilmu, subhanallah... jadi ayuh bersamalah kita membekalkan hati kita dengan ma'rifatulah (mengenal Allah) terutama adik-adik baru ambilan Julai 09/10 yang masih mencari hala tuju diri menuju mardhotillah (redha Allah).



'Hanya dengan mengingati Allah, hati kita akan menjadi tenang'....Pesan Rasulullah s.a.w., supaya kita sentisa berpegang kepada Al-Quran dan Sunnahnya.



ma'assalamah, wa ilalliqa'





wallahu'alam









No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BERSAMA UNTUK SEMUA

" ORANG BERAKAL IALAH MEREKA YANG MANA AKALNYA MAMPU MENGAWASI DIRINYA DARIPADA SEGALA KEJAHATAN "

~ IMAM AL-SYAFIE ~